Hvit Gjeterhund Forum

Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.
Hvit Gjeterhund Forum

Velkommen til Hvit Gjeterhund Forum!Her kan man hente og gi tips og triks, råd og vink og ellers andre små erfaringer når det kommer til alt innen våre hunder. Kort og greit et forum for spørsmål


    rød nese 6.12.12

    Kaja Mie
    Kaja Mie
    Admin


    Antall Innlegg : 21
    Reputation : 6
    Join date : 13.12.2012
    Bosted : Oslo

     rød nese 6.12.12 Empty rød nese 6.12.12

    Poste  Kaja Mie Fre Des 14, 2012 12:09 am

    MT; Når man snakker om vinternese.. Slik Enya ser ut til venstre her,slik så hun ut rundt da jeg fikk henne(1,5 år, januar 2009), allerede i februar så var nesen hennes tilnærmet sort. Etter den gangen har hun aldri blitt rosa eller lysere på snuta på vinterstid eller ellers. Er dette altså noe de kan vokse fra seg? Noen som har opplevd det samme?

    T; Det kan ha med foret å gjøre. Vanlig å gi blodpulver som tiskudd også for å forsterke den svarte nesen. I noen tilfeller er det faktisk blod/jernmangel som er årsaken.

    MT; men er ikke dette en ganske drastisk forandring på bare fire måneder, kun av fòrskifte(ikke gitt blodpulver eller noe annet)? Blir jo nesten usikker på om jeg på et tidspunkt har fanget med meg feil hund fra skogen

    L; hehe, søt Du fikk henne i januar og i februar var den blitt sort?? Eller var den sort i mai?

    MB; Vel, min var lysere på snuta som valp. Nesa hennes har faktisk blitt mørkere (bare ikke om vintern...). Så kanskje hun har vokst seg inn i det + sola (min blir lysere ila vintern)

    L; vi fikk Caoz i januar, da var nesa sort, men etter et par mnd ble den litt lysebrun, så ble den helt sort igjen..., men nå er den blitt lysebrun igjen

    MT; https://2img.net/h/i1104.photobucket.com/albums/h327/monican1/nesevis.jpg
    Her er bilder av utviklingen Så ved januar hadde jeg rudolf i hus, mars-bildet er dårlig, men ved mars var den altså sort. Merkelige greier disse rødsnutene.

    https://2img.net/h/i1104.photobucket.com/albums/h327/monican1/nesevis.jpg
    i1104.photobucket.com

    KØ; Hera hadde kullsort nese og tredeputer som valp/unghund, men så ble det lysere og lysere og nå er hun rosa året rundt. Litt mørkere på sommeren. Så her er det vel mer dårlig pigmentering enn vinternese tror jeg... Kanskje jeg skulle tatt en blodprøve i forhold til jernmangel Tone Weber Skjærpe? Men hadde ikke hunden vært mer slapp da? Hera er ikke slapp. Hun er full av energi Hva tenker du H?

    T; Ikke alltid. Java (den gamle min hadde det) og hun var i hundre for det skader ikke å teste dem av og til nei

    I; Testing er jo greit, om en skal avle på hunden, men hvorfor teste på en familiehund? Endrer vel ikke nesen om en godtar hunden sin som den, eller tester for å godta den..

    I; Det er vel viktigere HVORDAN hunden BRUKER nesen..

    M; Det kan også ha noe med hormoner å gjøre... Noen mister farge før løpetid og fargen kommer tilbake etter løpetiden.

    KØ; I, Om hunden min lider av mangel på noe, så vil jeg som ansvarlig eier gjøre noe med det..... derfor spør jeg! Om jeg får vite at hun ikke lider av jenrmangel, nei, så vet jeg det og trenger kikke tenke mer på det!

    I; Tror nok du ser om det er jernmangel ved å se på slimhinnene.. Er de bleke, ja så gi henne jerntilskudd.. Eller tror jeg norske hunder får det de skal ha gjennom maten. I Norge fores jo hundene bedre enn ungene...

    SO; Har fortsatt trua på sollys.

    MT; At sollys har noe å si på snutene tror jeg nok, men ikke til så stor grad som mitt eksempel? Hun har jo trossalt ikke hatt rosa nese etter dette, så om det hadde kun gått på sollys må hun jo ha bodd i et skjul eller noe? Heller mer på at det kan være fòret, synes bare det er rart at det gikk så fort.

    SO; Ho kunne jo bodd her nord, lite sol her no. Men æ trur at kulde også har litt å si.. Men æ veit ikke, bikkja mi får variert for, både kjøpt og heimelagd. Ho har lysare nese om vintern, kan komme seint, og kan vare utover våren/sommarn. E vel nokka genetisk...

    E; Reinsdyret Rudolf?

    SO; Rein kan ha lyse(-røde) neser, men kun når dem e lys i pelsen. (tilnærma albino)

    S; Jeg tror det er genetisk.Min Nora har spist royal canin og pro plan.Av diverse årsaker har døgnet vårt blitt snudd litt opp/ned det siste året,pluss en veldig dårlig sommer.Altså har vi hatt lite sol på oss(og lys).Hun er 3 år og har fortsatt helt sorte tredeputer(og noen negler)og helt sort nese.Slik har hun vært fra den dagen jeg hentet henne,8 uker gammel.

    E; Så det er sammenheng mellom fargene på tredeputene og nesen? Hvis feks en hvalp er lys på tredeputene blir også nesa lys?

    E; MO...jeg tøyset litt..reisndyret Rudolf i historien om julenissen hadde en lysende nese. Det er jo snart jul:) Med en rød nisse lue på hodet, vil hunden se ut som Rudolf;)

    M; Nei, en kan ha sorte tredeputer og forsatt ha vinternese. Rosa tredeputer på hunden, mens nesen er sort som kull finnes også. Så her er det ingen sammenheng. Genetikk, hormoner, for, miljø og sollys er det som styrer dette.

      Klokken er: Tor Mar 28, 2024 1:05 pm